donderdag 25 oktober 2012

Periode 5 - Animaties en proces

De korte animatiefilm








Er werd ons gevraagd om verscheidene personages te tekenen in een korte tijd. Dit was een goede oefening waarin we onze personages zo simpel en herkenbaar op papier moesten vertalen. Het bleek nog knap lastig te zijn.












Eén personage moest worden uitgekozen. Ik koos de robot, omdat ik mijn ontwerp leuk vond (al was het te ingewikkeld voor een karakter in een animatiefilm) en omdat je er veel verschillende dingen mee kan. Ik ging verschillende robots schetsen en hierbij werden mijn ontwerpen steeds simpeler en makkelijker te tekenen. 















































Uiteindelijk moesten we een voorwerp kiezen waarmee het karakter een interactie moest hebben. Voor verschillende voorwerpen heb ik verschillende robots ontworpen.








Ik koos het verhaal met de radio, omdat ik graag iets wilde doen met beweging op muziek. De robot maakte ik extra flexibel, zodat ik hem makkelijk danspassen kon laten doen. Hiermee ging ik aan de slag en werkte een storyboard en hierna ook een moving storyboard uit.



Moving storyboard


Uiteindelijke animatiefilm

-------------------------------------

De animatietests
In de les van Paul hebben we veel gevarieerde animatietests gedaan. Dit was prettig, omdat er zo veel afwisseling was tussen korte opdrachten, in plaats van één grote opdracht zoals in de les van Maarten. Een beetje variatie was niet weg. We hebben veel geleerd over timing en spacing, en de DVDs die we hebben bekeken droegen hier ook veel aan bij. Uiteindelijk zijn er verschillende animatie's tot stand gekomen die ik heb samengevoegd in één film.

http://www.youtube.com/watch?v=ooqfmbvcqMM&feature=plcp

Voor mijn eigen studie heb ik de laatste loop in het filmpje gemaakt, plus deze set dynamische poses. Mijn beweging voor het onderzoek was natuurlijk dans, wat uiteindelijk ook terugkomt in mijn animatiefilm uit de les van Maarten.

-------------------------------------

Het bewegende schilderij
In de les van Henk kregen we een heel interessante opdracht. We moesten namelijk een bestaand schilderij in beweging zetten. Dit gebeurde in groepjes. Onze samenwerking verliep naar mijn mening zeer vloeiend; ieder had zijn eigen bijdrage aan de animatie. Ik heb zelf met After Effects leren werken, een programma waar ik voorheen helemaal geen kennis van had.

http://www.youtube.com/watch?v=OUgVIzeTd78&feature=youtu.be


-------------------------------------

Ervaring 2D animatie/de komende periodes
Ik wist al lang dat ik 2D animatie heel leuk zou gaan vinden, ik hou immer heel veel van tekenen. Dit is ook gebleken; het ontwerpen van karakters en deze in beweging zetten in TVPaint is echt mijn ding. Deze periode ging naar mijn mening heel goed; ik had veel plezier in mijn werk en heb veel over beweging en karakter ontwerp geleerd, ook buiten de 2D animatie in programma's zoals After Effects.

Ik kijk ook positief tegen de volgende periodes aan. Stop-motion lijkt me erg moeilijk - nee, ik weet dat het erg moeilijk is - maar dit weerhoudt me niet. Het werken in groepen lijkt me ook weer heel goed, gezien mijn ervaringen in deze periode. Verder ben ik ook erg enthousiast over 3D animatie omdat ik dit nog nooit heb gedaan. Ik hoop dat ik dit net zo interessant ga vinden als 2D animatie, zodat ik mijn horizon kan verbreden.

Als minor ben ik van plan om illustratie te gaan doen, omdat ik zo mijn tekenvaardigheden en vertellingen kan bijschaven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten